Пазарът на труда е динамичен и предизвикателен. Това преживяват и ни споделят колеги от различни бизнеси. В условия, когато ресурсът от висококвалифицирани кадри има лимит на национално ниво, това налага нови правила и създава допълнителни грижи за HR и работодатели. Решенията са нестандартни и в повечето случаи са свързани с време за проучване и генериране на документи, комуникация с различни институции. Такъв е случая с издаването на синя карта на ЕС за наш клиент. Един проект, с който се ангажира колега от екипа на Green Path и финализира успешно в рамките на месец.
Тази статия ви дава поглед към целия процес като споделяме тук стъпките и обхвата на задачата: нормативна уредба, свързани институции, видове документи, важни срокове и изисквания.
Преди да започнем, ето и какво стои зад „Синя карта на ЕС“ /СК на ЕС/– тя осигурява достъп до пазара на труда на граждани на трети страни. СК на ЕС е разрешение за пребиваване и работа, което се издава на лица, които притежават квалификацията и ще упражняват „Висококвалифицирана заетост“.
– Агенция по заетостта /АЗ/ – дава писмено разрешение за упражнавяне на висококвалифицирана заетост
– Министерство на външните работи – за да влезе в страната, след одобрението на АЗ, работодателят информира чужденеца, който подава в най-близкото дипломатическо или консулско представителство на Република България съответните документи за кандидатстване и получаване на виза тип “D”
– Министерство на вътрешните работи/Дирекция „Миграции“ – издава единно разрешение за пребиваване и работа тип „СК на ЕС“
– Закон за чужденците в Република България
– Закон за трудова миграция и трудова мобилност (ЗТМТМ)
– Правилник за прилагане на Закон за трудова миграция и трудова мобилност (ППЗТМТМ)
– Наредбата за условията и реда за издаване на визи и определяне на визовия режим
– Заповед на министъра на труда и социалната политика, с която се определят професиите, за които има недостиг на висококвалифицирани специалисти на българския пазар
– Чужденецът следва да притежава диплома за завършено висше образование от признато висше училище от съответната държава /обучение най-малко 3 години/, преведена и легализирана по съответния ред.
– Определената брутна заплата трябва да бъде най-малко 1,5 пъти по-висока от средната за страната.
– Заявление по образец приложение 2 към ППЗТМТМ – може да намерите на официалната страница на АЗ
– Обосновка на искането – посочват се факти и обстоятелства, които налагат наеменето на гражданин на трета страна, като се посочва и мотивът защо няма възможност да се наеме български гражданин или гражданин на ЕС със същите права за позицията
– Легализирани документи, удостоверяващи завършеното висше образование/необходима квалификация
– Справка-декларация чл.7 ал.1 т.2 от ЗТМТМ – средносписъчна численост на персонала в компанията за предходните 12 месеца
– Декларация от работодателя /образец от сайта на АЗ/, с която се декларира спазване на условията, че на чуждият гражданин не са предоставени по-неблагоприятни условия на труд от тези, които се предоставят на българските граждани, за съответната категория труд, наети в компанията
– Заверено копие на трудов договор /в него не може да се опише точна дата на постъпване, а се записва, че същият влиза в сила след издаване на документ за пребиваване на чужденеца на територията на Република България/.
– Заверено копие на Длъжностна характеристика
– Копие от всички страници на паспорт за задгранично пътуване
При подаване на документи към АЗ за продължаване на разрешението се предоставя и копие от документа, издаден от Миграции /разрешение за пребиваване/
Консултации на АЗ: всеки вторник и четвъртък на тел: 02/9265 466
– Разрешението за пребиваване от АЗ се предоставя за срока на трудовия договор, който следва да бъде не по-малко от 12 месеца;
– АЗ разглежда входираните документи от работодателя в 15 дневен срок, след което има още 15 дни, в които, в случай, че са необходими допълнителни документи, да изисква същите от работодателя. Финалното решение се взима до общо 30 дни от датата на подаване на документите;
– Разрешение за пребиваване и работа тип „СК на ЕС“ се издава от Миграции за срок до 4 години. След този срок отново може да се издава разрешение за още 4 години;
– Един чужденец, който притежава Разрешение за пребиваване и работа тип „СК на ЕС“ за първите 2 години има право да смени работодателя си само веднъж и да работи само на територията на Република България през този период;
– Ако чужденецът остане без работа, има право в рамките на три месеца да търси и да започне работа. Това право може да се ползва еднократно за срока на валидност на СК на ЕС.
Кандидатстване за издаване на виза тип “D” – Работодателят информира чуждият гражданин с копие от разрешението на АЗ за достъп на пазара на труда, което е основание и част от документацията, която трябва да се подаде в дипломатическо или консулско представителство на Република България, за издаване на виза тип „D“.
– След издадено разрешение от АЗ, чужденецът лично следва да подаде в Миграции заявление за издаване на разрешение за пребиваване и работа/карта пластика/, което се издава за срок от 7-10 дни, като към него се прилагат следните документи:
– Копие от документ за задгранично пътуване /паспорт/
– Доказателства за осигурено жилище /нотариално заверен Договор за наем на жилище/
– Задължителна медицинска застраховка
– Доказателства за стабилни и редовни доходи за издръжка / Справка от банкова сметка
– Свитеделство за съдимост, издадено от държавата, чийто гражданин е чужденеца – при първоначално подаване на заявление
– Заверено копие на разрешението за работа, издадено от АЗ
– Работодателят има задължение в 7-седем дневен срок от постъпване на работа на чужденец гражданин на трета страна да информира писмено ГИТ.
– Подава „Уведомление за действително започване на работа на гражданин от трета държава (чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ)“, което може да намерите на сайта на ГИТ. Уведомлението може да бъде подадено и по електронен път.