loader image
НОВО от Green Path: HR Компас - задайте пулса на промяната!
ВИЖТЕ КАК
article image (12)
декември 17, 2020

HR отблизо – от началото до края на 2020. Новите приоритети и адаптирани HR практики

През януари екипът на Green Path изготви и публикува специален анализ с HR Тенденциите на 2020. В него включихме експертна гледна точка и опит на HR специалисти от водещи компании в България. 

Почти година по-късно, беше доказано вярването ни, че “човешки ресурси е сфера, която се видоизменя спрямо промените и развитието в дадено общество.” Видяхме на практика, че за да отговори на новите изисквания на средата, за HR функцията беше важно да бъде динамично променяща се и то в много кратки срокове. Само в рамките на година имаше промяна в планове и стратегии, а първоначално заложените приоритети в HR претърпяха изменения и адаптация. В началото на годината изводите от анализа ни бяха в посока на:

За сравнение, в края на тази динамична и предизвикателна година, перспективата е драстично по-различна.

Старанието на компаниите е да запазят ефективност в работния процес, но с грижа за хората. Тази година бяхме поставени в условия да преживяваме физическото измерение на понятието „здравословна среда“ – опазването на безопасността на служителите беше, и продължава да е, с най-висок приоритет. Несъмнено, това е и темата, която заема челна позиция сред отговорите на HR експерти в края на 2020. 

Елена Велинова, HR специалист в Дзобеле България, част от Zobele Group – международен лидер в областта на разработването на домакински уреди, продукти за грижа за здравето и продукти за лична хигиена, споделя за инициатива, която се е превърнала в практика в компанията – раздаването на Home Safety Kit. Тази практика цели опазването на здравето на служителите, не само на работното място, но и вкъщи. Като основна цел за екипа на Човешки ресурси в компанията, се извежда поддържането на високо ниво на мотивираност и ангажираност към видоизменените работни процеси, във връзка с Covid 19.

Пряка връзка с ефективността има и постигането на висока ангажираност на служителите през 2020 – една от стратегическите цели в UltraPlay – високо технологична компания с иновативен подход в областта на онлайн игралната индустрия. Предвид събитията, оперативната реализация на тази цел търпи трансфорации, споделя Борислав Борисов, HR Manager. Така например, традиционните офис ритуали и преживявания са изместени в онлайн среда. Борислав акцентира и на съществената промяна в мисленето и нагласата към работата от разстояние и че „работодатели и служители доказаха заедно, че работата от вкъщи не води до намаляване на продуктивността и икономиката на знанието, а често е точно обратното.“ 

По отношение на подбора на персонал в Effortel – белгийска компания за създаване и управление на платформи за мобилни услуги, Невена Борисова, HR Manager, наблюдава промяна в изискванията както на кандидатите, така и на работодателите. Очакванията и от двете страни са за повече гъвкавост и инициативност от отсрещната страна, отговорност, както и взаимна ангажираност и подкрепа. „Сега за всички е видимо колко е важно доверието на кандидата да бъде спечелено по време на интервюто и оправдано след това! Доверието е водещ и изключително ценен ресурс!“, добавя Невена.

Близо до служителите, с още по-голяма грижа за тяхното здраве – физическо и психическо, заедно с дигитализиране на HR процеси и развиването на умения за комуникация в дигитална среда, са HR практиките, които са посочени като успешни и даващи резултат.

В Дзобеле България отчитат повишаване на ангажираността на служителите, когато те са въвлечени и биват чути техните идеи и мнения за справяне с предизвикателствата, които стоят пред компанията, породени от ситуацията с Covid 19.

Отново в посока замерване на ангажираността, Борислав Борисов, споделя, че кратки и регулярни проучвания на климата сред служителите, под формата на бързи анкети, позволяват на мениджмънта бързо да прецени кои решения дават резултат като подход и кои – не толкова. В Effortel остават близо до хората си чрез вътрешна медиация, която отчитат като много ефективна при наличие на конфликти. При този подход HR-ът е ключова фигура при идентифициране на проблемни зони и възможности за решение.

Успешна HR практика през 2020 се откроява и все по-честото използване на софтуерни продукти и инструменти за различни видове HR процеси. Невена Борисова, споделя за тяхното приложение за целите на онлайн селектиращи въпросници преди интервю, вътрешни обучения и презентации, проследяване развитието на различни вътрешни проекти.

Сега на прага на новата година, заедно с мъдростта и опита от старата, се питаме дали това, което успяхме да научим през 2020, ще бъде работещо и през 2021 или ще бъдем поставени пред нова ситуация, още по предизвикателна за HR функцията. В каквато и посока да изберем да тръгнем, положителната нагласа към промяната, споделяне на опита, който натрупваме и повече различни перспективи за решения, биха ни водили до добрите резултати за хората и бизнеса. 

← Назад Прочети още →
Изработка - Digital New Era
apartmentenvelopeprintermap-markerearthlinkcrossmenuchevron-upchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram